Monitorowanie i rejestrowanie połączeń telefonicznych było jednym z najczęściej stosowanych, niekonwencjonalnych środków pozyskiwania informacji. Mimo iż wymagało otrzymania pozwolenia, oraz było objęte bardzo rygorystycznymi restrykcjami, było bodaj najskuteczniejszym sposobem na rozwiązywanie postępowań o najwyższej wadze.
Nowoczesne sposoby monitorowania połączeń telefonicznych
Najczęściej stosowaną formą monitoringu połączeń było zastosowanie podsłuchów telefonicznych w formie aplikacji, instalowanych w systemie operacyjnym urządzenia. Programy wykonujące monitoring telefonu różniły się między sobą zaawansowaniem i możliwościami, dlatego często zdarzało się iż musiały być one dobrane do konkretnej sytuacji. Najprostsze aplikacje, umożliwiające wyłącznie nasłuchiwanie połączeń działały najstabilniej, nie posiadając zaawansowanych funkcji które mogły być zakłócane przez działanie pozostałych programów pracujących na monitorowanym urządzeniu. Były także najtańszymi programami do monitorowania telefonów, i z tego powodu były wykorzystywane w pierwszej kolejności. Rozbudowane aplikacje, natomiast, mogły kosztować o wiele więcej niż najbardziej podstawowe warianty, choć zazwyczaj znacznie przekraczały takowe możliwościami. Mogły one służyć nie tylko do nasłuchiwania aktywnego ale również do archiwizowania rozmów, jak również umożliwiały pozyskiwanie danych dotyczących telefonu, jak również właściciela karty w nim używanej.
Najnowocześniejsze aplikacje mogły również pracować całkowicie poza głównym systemem operacyjnym, więc były one niemal niewykrywalne dla zwykłych użytkowników telefonów. Do ich usunięcia była bowiem wymagana specjalistyczna wiedza o działaniu systemów mobilnych oraz programach używanych do naprawy oprogramowania.